22. května 2013

POD LUPOU: Chřest a jak na něj!


Ahoj lidi!



Určitě jste zaznamenali, že je právě v plném proudu nejen zkouškové, ale i chřestová sezóna, která potrvá ještě zhruba do půlky června, tedy stejně jako zkouškové :D Protože jsem tuhle úžasnou zeleninu objevila tady v ČR až nedávno (jo, jsem blesk :D), rozhodla jsem se jí (místo učení na zkoušky) podívat na zoubek a ,,vyzkoumat", oč vlastně jde a co jí dělá tak famózní, a podělím se o své prozatímní zkušenosti :)

Abych vám osvětlila to své ,,dlouhé vedení"... :D Chřest samozřejmě znám, dokonce jsem ho už jedla kdysi na výletě v Anglii, ale nikdy jsem ho tady v obchodech prostě neviděla. Nebo mě to nenapadlo se po něm shánět, nevím... :D Nicméně má zvídavost mě donutila hlídat regály v obchodech od té chvíle, co jsem zjistila, že tady ho vlastně taky máme během sezóny :D


SEZNAMTE SE, ASPARÁGUS!

Chřest je velmi lahodná a nevšední zelenina oznamující příchod jara. Patří do skupiny asparágů. Konzumují se jen mladé výhonky, protože jakmile asparágus vypučí, mění se v keříček s listy hustě pokrytými drobnými jehličkami, které známe z květinových vazeb. 


Konzumace chřestu má pozitivní vliv na naše zdraví! Obsahuje totiž vitamíny (A, B, C, E, K), vápník, hořčík, plno vlákniny, železo či selen. A pozor, zajímavost! Dočetla jsem se, že dokonce zahání kocovinu! :D

Chřest se rozlišuje podle barvy na bílý, zelený a světle fialový. Všechny tyto druhy lze sehnat hlavně během sezóny ve všech větších supermarketech a zelinářstvích. Pro český chřest je nejlepší zajít na farmářský trh. Existuje samozřejmě i nakládaný chřest, ale ten se s tím čerstvým nemůže rovnat. Při nákupu se doporučuje věnovat pozornost kvalitě a čerstvosti chřestu. Čerstvý chřest poznáme tak, že po lehkém naříznutí z něj teče tekutina a nelze ho ohnout. Stonky musí vypadat na první pohled čerstvě a mít jasnou svěží barvu. 
Koupit se dá v sezóně (nyní) ve většině supermarketů po 500 g za cenu kolem 50-60 Kč, v zelinářství, nebo na farmářských trzích, či dokonce na chřestových slavnostech :) 
Chřest je nejlepší spotřebovat nejlépe ihned po koupení, skladovat ho můžeme v lednici zabalený ve vlhké utěrce.


ÚPRAVA

Chřest můžeme servírovat jako předkrm nebo hlavní chod, zpracovává se všemi možnými způsoby. Zelený chřest potřebuje oloupat jen ve spodní části stonku, nejspodnější část se odlomí. Bílý chřest je chuťově jemnější a před přípravou se musí oloupat celý jeho stonek. Chuť chřestu bývá lehce nahořklá, což můžete při vaření zmírnit přidáním kousku žitného chleba. Nejčastěji se chřest krátce povaří a podává s rozpuštěným máslem, s holandskou omáčkou nebo sýrovou omáčkou. Chřest se také hodí na přípravu krémových polévek, na zapékání, k těstovinám, do italského rizota, do salátů, jako příloha ke steakům nebo do slaných koláčů. Využívá se i v orientální kuchyni, při grilování nebo se syrový namáčí se do různých dipů.
Ke chřestu se doporučuje mladé a svěží bílé víno, nejlépe Veltlínské zelené nebo Sylvánské zelené.


MOJE CHŘESTOVÁNÍ

Kdysi už jsem zelený chřest okusila a moc mi chutnal! Ovšem co jsem si ho koupila nedávno, bílý i zelený, musím říct, že bílý mi zachutnal tak nějak víc, nevím proč :D Ten jsem upravila tak, že jsem ho zbavila dolních dřevnatých konců, oloupala, dala na pečící papír na plech, posolila, popepřila, zakápla olivovým olejem a posypala parmezánem (resp. takovým tím sýrem na těstoviny v pytlíku). Pekla jsem ho cca 30 minut při 180°C a podávala s dipem z medu, citronové šťávy a hořčice, k tomu vejce vařené v octě a zelenina a oblizovala jsem se až za ušima! :D Parádní večeře :))



Zelený chřest jsem uvařila v osolené vroucí vodě (cca 10 minut) a podávala jako oblohu k obědu. V Anglii jsem ho ale jedla syrový s výborným dipem z nějakého tvarohového sýra, česneku a pažitky, takže v téhle kombinaci ideální na chroupání při každé příležitosti! :)) Ještě mám zbytek v lednici, tak ho zkusím ještě s něčím zapéct.


A co vy? Máte rádi chřest? Jak ho upravujete? Beru jakoukoli radu a tip na přípravu, jelikož jsem zatím chřestový lajk a chci sezóny co nejvíc využít :D

Zatím se (s)mějte!

A. G. 

6 komentářů:

  1. já chutnala jen ten bílý! a zatím pouze obyč. uvařený :) je to ale super věc!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tuto potravinu jsem ještě nikdy neměla, takže připisuji na seznam. :P

    OdpovědětVymazat
  3. asi bych si už měla začít psát, co všechno chci vyzkoušet :D pak jdu stejně do obchodu a nevzpomenu si na nic :D

    OdpovědětVymazat
  4. Už ho musím konečně vyzkoušet:-)

    OdpovědětVymazat

Ráda odpovím na jakýkoli váš názor, připomínku či dotaz. Pochvaly mě potěší a kritika je občas taky třeba :)
Díky,
P. ッ

© 2012-2017 by Papush