8. března 2013

Ideální příjem, výdej, BMR aneb Mýty a žvásty

Pěkný pátek přeju :)

Dneska Vám (a celému internetu :D) přináším opět takové jakési zamyšlené povídání z hubnoucího soudku, kterého není nikdy dost, že?
Zkrátka, když už se poslední dobou rozšířily v tomhle blogovém světě články a názory na počítání kalorií či, chcete-li, džaulů, rozhodla jsem se, že se do tohoto tématu vložím i já. Prostě mi to vrtá hlavou, tak to ze sebe pěkně všechno vysypu!


POČÍTEJME KALORIE!
Tak může například vypadat nadpis rádoby "odborného" článku z nějakého toho "chytrého" ženského časopisu nebo serveru na internetu, kterými se mimochodem občas velice bavím :D Ukazují nám fotografie potravin o 100 gramech na talířcích a pod tím hlásají, kolik co má kalorií. Samozřejmě, že nesmíme sníst víc jak 1200 kalorií denně, jinak nezhubneme! Taky pokud sníte něco navíc, nezoufejte! Můžete si v tabulce, kde máte vyjmenováno, kolik se při které činnosti pálí energie, najít, co teď musíte jít cvičit, abyste spálili třeba tu koblihu, co jste spořádali po obědě.
Když to teď vidím, skoro se stydím, že jsem takovým nesmyslům kdy věřila. Ale každý se v téhle oblasti musí začít někde "vzdělávat" a získat si tu gramotnost, jak jsem psala minulý týden :) Společnost a hlavně ženy jsou prostě posedlé počítáním kalorií. Nejméně každá pátá používá kalorické tabulky, pečlivě zapisuje, počítá a počítá a jakmile naskočí červená v denním příjmu, jde se z deprese ucvičit na spinning nebo ujíst k smrti do cukrárny.
Samozřejmě je vyčerpávající neustále počítat, co sním a co spálím. Je určitě dobré vědět, co jím a kolik toho jím, ale zejména z hlediska živin. Což někteří neustále nechápou... Např. kamarádka, která sní klidně místo oběda tabulku čokolády, protože to má přece stejně kalorií jako oběd.
Taky si ťukáte na čelo?

JEZME KAŽDÉ TŘI HODINY!
Když jsem před třemi lety chodila na brigádu do jedné firmy, měla jsem tam kolegyni, která byla naprosto posedlá hubnutím. Já bych jí teda v tu dobu nemohla do ničeho kecat, trpěla jsem anorexií, jedla jsem cca 800 kcal denně a cvičila jak blázen, ale teď to zkrátka vidím. Jednou jsem si všimla, že pořád kouká na hodiny. Pak pronesla: ,,Ty jo, já mám hlad." Všichni jí říkali, ať se nají, ne? A ona že nemůže, že až za hodinu. No k nepochopení...
Samozřejmě stačí selský rozum a umět poslouchat svůj žaludek a tělo. Je správné jíst pravidelně v rozmezí 2-3 hodin, ale nic se nemá přehánět. Když mám hlad, tak se prostě najím, a nečekám, až mi zazvoní upomínka na telefonu, že uplynuly tři hodiny od posledního jídla. Ono má totiž každé tělo své vlastní biologické hodiny :)

NEJÍM UHLOVODANY!
Toto prohlašují většinou takové ty podvyživené super barbíny, co do sebe celý den ládují zeleninu a ani neví, že je do sebe vlastně cpou. Karbohydráty neboli uhlovodany jsou zastaralá a chybná označení pro sacharidy všeho druhu, čili pro největší složku v potravě normálního člověka. Stačí to zadat do Wikipedie. Co se ale cukrů týče, těch by mělo být samozřejmě při hubnutí v jídle co nejméně.

PO PÁTÉ/ŠESTÉ/SEDMÉ HODINĚ NEJÍM!
Další hloupý mýtus. Já teď klidně dlabu i v 10 večer, když vím, že spát půjdu až po půlnoci, k tomu když večer cvičím. Během spánku je tělo zkrátka bez přísunu energie, ale stále pracuje a "z něčeho jet musí". Jak se říká, hubne se ve spánku, svaly rostou ve spánku a také se tloustne ve spánku.

BMI, BMR, BMRI, BLA BLA BLA...
Existuje něco jako bazální metabolismus, to jistě všichni víme. Je to množství energie, které tělo potřebuje ke správné činnosti a k uchování základních tělesných funkcí, fungování orgánů atd., a to když jsme v klidu, tedy pokud nic neděláme a jen ležíme. I když existují tabulky, ve kterých si ho můžeme vypočítat, vyjde nám ale jen odhad. Tabulky totiž neberou v úvahu naši tělesnou skladbu (kolik máme tuků a svalů), jaké máme stravovací návyky (např. "dietní historie" - lidé, co kolují v kruhu hladovek a přejídání se, mají samozřejmě nižší bazální metabolismus), možná bere v úvahu, jak se přibližně hýbeme, ale co to je vše.
Podle mě jsou ta čísla pouze orientační a člověk by se jimi neměl řídit. Proč? Dám příklad: Vstávám v pět hodin ráno a jdu spát kolem desáté, jedenácté večer a mám celkově aktivní den. O víkendu vstávám kolikrát až v deset a chodím spát až po půlnoci a většinou odpočívám (kromě cvičení). Spotřebuje moje tělo tu samou energii každý den?? Ne! Taky záleží, co děláme během dne. Když sedím ve škole a nehýbu se, tak asi logicky spotřebuji méně energie než když v práci lítám z jednoho patra na druhé, vybíhám eskalátory v metru a dobíhám pochybně jezdící MHD. Ano, cvičit by se mělo, ale pokud chceme hubnout, nezáleží na tom, co děláme v tu hodinu, kdy se hýbeme, ale především na tom, co děláme uplynulých 23 hodin (mínus spánek).

CO Z TOHO PLYNE?
Pokud hubnete jako já, určitě je užitečné si na pár dní/týdnů zapisovat a počítat, co jíte, plus k tomu pořádně číst etikety potravin. Opakuji, že hlavně z hlediska živin, nikoli pouze energie! Pomůže Vám to orientovat se v tom, co jídla obsahují a co je pro Vás dobré a naopak. Ale z vlastní zkušenosti vím, že pokud si neustále něco počítám a plánuji si jídelníček dopředu, moje tělo a mysl se naprogramují na stresový režim kvůli tomu, že něco musím a akorát pak touží po něčem jiném. Takže já osobně nepočítám, pouze pokud narazím na nějakou novou potravinu, kouknu se na etiketu a vypočítám si odhadem, kolik má být ideální porce atd. Radím tedy nepočítat, ale řídit se rozumem, s odhadem. Časem prostě člověk potřeby svého těla pozná (a divili byste se, kolik existuje lidí, co to nepozná).

ACTIVE LIFE!
Jak jsem říkala, nezáleží jen na tom, jak se hýbeme při cvičení, ale hlavně po zbytek dne. Takže doporučuji kašlat na výtah a vyběhnout ty schody, vystoupit cestou do práce/do školy o zastávku dřív a jít pěškobusem, dojít s tím psem až k třetímu paneláku, a dále také chodit pěšky, chodit pěšky a chodit pěšky :) A nebojte se přidat na tempu. Chůze je nejpřirozenější pohyb pro naše tělo a z osobní zkušenosti můžu říct, že má i na hubnutí největší efekt. A to i pokud nehubnete, pro tělo je to jen přínosem. Myslím si, že většina dívek a žen, co se dala na zdravý jídelníček a nějaké to cvičení s Jillian či Zuzkou na tohle zapomíná, proto to zdůrazňuji :) Pohyb na čerstvém vzduchu je zkrátka nenahraditelný :)

ODPOČINEK!
Když myslím active life, počítám k tomu i odpočinek. Relaxovat se totiž musí, protože nejsme žádní roboti. Kromě spánku a jiných činností v leže doporučuji četbu nějaké pěkné knížky, sledování filmu/seriálu, procházky se psem, přítelem a jinými mazlíčky, káva/drink/kino/prostě akce s kamarády... Každý vypínáme nějak jinak. A mám tím na mysli opravdu VYPNOUT, tedy nemyslet na nic jiného, než na to, co právě děláme. Taky je dobré se v dnešní době "hodit offline" aneb odpojit se od technologie a nenechat se aspoň chvíli otravovat :)

MĚJTE RÁDI JÍDLO, MĚJTE RÁDI SEBE!
Zásadně se nenechte ovládat jídlem! Nedělejte z něj něco, čeho se bojíte, ale z každého jídla si udělejte malou oslavu! :) Těšte se na jídlo! Hledejte inspiraci ve zdravých receptech, vařte, pečte, vychutnávejte! Zdravý jídelníček není jen zelenina a vařené kuře na vodě :)
A především, mějte se rádi. Važte si sami sebe. Važte si svého těla, protože jiné nedostanete (aspoň v tomhle životě :D). Buďte happy, nestresujte se a myslete POZITIVNĚ! To totiž dokáže udělat opravdové zázraky :)

To jsem se zas rozkecala, uf :D Snad jste to vydrželi a dočetli až sem! Gratuluji!
Napadá mě toho ještě moc, ale o tom zas příště :)

A. G. ッ

6 komentářů:

  1. Moc hezky napsané :) Nevím, k čemu se vyjádřit první, ale tak obecně prostě řeknu, že se vším souhlasím :D

    OdpovědětVymazat
  2. Parádně napsané..vtipně..Já jsem na tyhle žvásty ani nikdy nedala..kalorie jsem počítala možná týden a potom mě to přestalo bavit a s tou čokoládou máš pravdu..vubec to není to samé..dřív když jsem sežrala celou čokoládu, tak jsem si řekla..už nesmím nic jíst jen zeleninu si dám na večeři a ono se to vyváží..nic se nevyvážilo..přibrala jsem a ještě jsem měla neustálé chutě z nedostatku živin. Teď když mám nějaký hřích, tak si po něm dám klidně normální svačinu a večeři atd..a je mi fajn..:D

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za názory holky, jsem ráda, že se mnou souhlasíte :))
    Markéta: mám úplně to samé :D člověk se asi musí otlouct, než dostane rozum :D

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek :-) Ta kolegině mě pobavila :-D a nejíst po 5 hodině? to bych umřela:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)) To já taky, v 5 kolikrát ještě nemám ani po svačině :D

      Vymazat
  5. souhlasím :)
    jo, to s tou čokoládou místo oběda jsem dělala dříve, ted bych si za to nakopala do zadku :D

    OdpovědětVymazat

Ráda odpovím na jakýkoli váš názor, připomínku či dotaz. Pochvaly mě potěší a kritika je občas taky třeba :)
Díky,
P. ッ

© 2012-2016 by Papush